تقریباً پنج سال پس از آنکه طالبان دوباره بر افغانستان مسلط شدند و زنان و دختران را از آموزش، کار و ورزش محروم کردند، تیم تبعیدی کریکت زنان افغانستان روز گذشته در زمین تاریخی «فِنرز» در کمبریج انگلستان وارد میدان مسابقه میشود.
این تیم که با نام «یازدهنفره زنان افغانستان» در رقابتها شرکت میکند، روز گذشته دو مسابقه بیستآوره برگزار کردند. بازی نخست با تیم زنان نیروهای مسلح بریتانیا و بازی دوم با تیم کریکت زنان کلب کریکت دانشگاه کمبریج انجام شد.
این رقابتها بخشی مهم از سفر توسعهای تیم تبعیدی کریکت زنان افغانستان در بریتانیا به شمار میرود و همزمان با مسابقات جام جهانی بیستآوره زنان برگزار میشود. به همین دلیل توجه رسانههای بینالمللی، نهادهای ورزشی و حامیان حقوق بشر بار دیگر به وضعیت ورزشکاران زن افغان جلب شده است.
اهمیت این بازیها تنها ورزشی نیست، بلکه به عنوان نمادی از مقاومت زنان افغان در برابر محدودیتهای طالبان و تلاش برای حفظ هویت ورزش زنان نیز شناخته میشود.
این در حالی است که شورای بینالمللی کریکت هنوز هم اداره کریکت بورد افغانستان تحت حاکمیت طالبان را به عنوان نهاد رسمی کشور به رسمیت میشناسد و تیم ملی مردان در رقابتهای بینالمللی شرکت میکند، اما تیم تبعیدی زنان همچنان با نبود هویت رسمی ملی روبهرو است و به عنوان یک تیم مهاجر در مسابقات حضور مییابد.
نویسنده:سعید سمیر








