مجلهای بینالمللی به نام «المجله» در تازهترین گزارش تحلیلی خود نوشته است که روسیه پس از نزدیک به ۳۷ سال بار دیگر به افغانستان بازگشته و با حکومت طالبان در زمینه آموزش و تجهیز نیروهای افغان یک توافق جدید همکاری دفاعی امضا کرده است.
بر اساس این گزارش، در سال ۱۹۸۹ زمانی که آخرین سرباز اتحاد جماهیر شوروی از پل «دوستی» بر روی دریای آمو افغانستان را ترک کرد، کمتر کسی باور داشت که روسیه در دهههای آینده دوباره به افغانستان بازگردد. در آن زمان، خروج نیروهای شوروی یک شکست تاریخی بزرگ برای مسکو تلقی میشد و بسیاری از تحلیلگران آن جنگ را از عوامل مهم فروپاشی اتحاد شوروی میدانستند.
این گزارش میافزاید که ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه که در آن زمان افسر جوان «کیجیبی» بود، جنگ افغانستان را یکی از تحقیرآمیزترین تجربههای تاریخ روسیه میدانست. اما اکنون، در حالی که روسیه درگیر جنگ اوکراین است و توجه جهانی به غزه و خاورمیانه معطوف شده، مسکو بهتدریج دوباره به افغانستان بازگشته است.
بر اساس گزارش، میان روسیه و طالبان یک توافق جدید همکاری دفاعی امضا شده است که بر اساس آن آموزش نظامی و تجهیزات برای طالبان فراهم خواهد شد. همچنین روسیه تنها کشوری توصیف شده است که طالبان را به عنوان حکومت رسمی افغانستان به رسمیت شناخته است.
تحلیلگران بر این باورند که روسیه میخواهد بار دیگر از افغانستان برای گسترش نفوذ منطقهای و اوراسیایی خود استفاده کند. به گفته آنان، افغانستان همچنان مرکز مهم رقابت استراتژیک میان روسیه، چین و غرب باقی مانده است.
در این گزارش همچنین به حضور نظامی پیشین آمریکا اشاره شده و گفته میشود همانگونه که نیروهای شوروی در سال ۱۹۸۹ از افغانستان خارج شدند، نیروهای آمریکایی نیز در سال ۲۰۲۱ این کشور را ترک کردند. بر اساس گزارش، برخی مقامات نظامی و سیاسی آمریکا همچنان افغانستان را برای نفوذ در آسیای مرکزی مهم میدانند.
در پایان گزارش، اظهارات میلت بیردن، افسر پیشین سازمان سیا، نقل شده است. او هشدار داده است که نباید افغانستان نادیده گرفته شود، زیرا جغرافیا و اهمیت سیاسی این کشور هنوز هم در رقابت قدرتهای جهانی نقش مهمی دارد.
نویسنده:سعید سمیر








