روزنامه «اسرائیل هیوم» چاپ تلآویو در گزارشی به تشریح آنچه «عملیات پیچیده موساد برای نفوذ در ایران و تضعیف جمهوری اسلامی» خوانده، پرداخته است. این گزارش به نقل از منابعی در موساد، از جمله یکی از مقامهای ارشد پیشین این سازمان، منتشر شده و حاوی جزئیاتی کمسابقه درباره ساختار و فعالیتهای موساد است.
بر اساس این گزارش، داوید برنع پس از آنکه در ژوئن ۲۰۲۱ ریاست موساد را بر عهده گرفت، تغییراتی گسترده در ساختار و شیوه فعالیت این سازمان ایجاد کرد. یکی از مهمترین این تغییرات، بازسازی واحد اطلاعات انسانی موساد موسوم به «زومت» بود؛ واحدی که مسئول جذب، آموزش و هدایت مأموران عملیاتی این سازمان به شمار میرود.
در جریان این بازسازی، چند شاخه تازه در موساد ایجاد شد. یکی از این شاخهها مسئول جذب و آموزش مأموران غیر اسرائیلی بود؛ اقدامی که به نوشته اسرائیل هیوم، برای نخستینبار در این سازمان انجام میشد.
طبق این گزارش، تا پیش از آن، افراد غیر اسرائیلی تنها بهعنوان منبع اطلاعاتی یا خبرچین با موساد همکاری میکردند، اما در ساختار جدید، از آنها بهعنوان مأموران عملیاتی استفاده شد. اسرائیل هیوم مدعی است شماری از این نیروها در داخل ایران فعالیت داشتهاند و برخی از آنها در آغاز جنگ ۱۲ روزه، در مختل کردن سامانههای پدافند هوایی ایران نقش داشتهاند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که شاخه تازهای نیز برای عملیات نفوذ و اثرگذاری رسانهای تشکیل شد. وظایف این شاخه شامل جمعآوری اطلاعات از منابع علنی، تحلیل افکار عمومی، رصد رسانهها، انتشار هدفمند اطلاعات و فعالیت در شبکههای اجتماعی از طریق حسابهای جعلی عنوان شده است.
اسرائیل هیوم همچنین انتشار تصاویر رستم قاسمی، وزیر پیشین راه و شهرسازی ایران، در کنار زنی بیحجاب در سال ۱۴۰۱ را نمونهای از فعالیتهای این شاخه معرفی کرده است. انتشار این تصاویر در زمان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بازتاب گستردهای داشت و در نهایت به کنارهگیری او منجر شد.
در آن زمان گفته شده بود که این تصاویر در سفر مالزی ثبت شده و زن حاضر در عکس، همسر آقای قاسمی بوده است. با این حال، مقام پیشین موساد که با اسرائیل هیوم گفتوگو کرده، مدعی شده این سازمان در دوره جدید تصمیم گرفته بخشی از اطلاعات محرمانه اقتصادی مربوط به ایران را نیز منتشر کند؛ اطلاعاتی که پیشتر برای حفظ منابع اطلاعاتی مخفی نگه داشته میشد.
در ادامه این گزارش آمده است که هدف اسرائیل از حمله به ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی نبوده، اما پس از آن جنگ، در موساد این ارزیابی شکل گرفته که حکومت ایران آسیبپذیر شده و میتوان با ترکیبی از عملیات نظامی، نفوذ اطلاعاتی و اثرگذاری بر افکار عمومی، زمینه تضعیف یا براندازی آن را فراهم کرد.
یکی از منابع اسرائیل هیوم در موساد ادعا کرده که اسرائیل عملیات نظامی بعدی خود علیه ایران را برای ماه مه ۲۰۲۶ برنامهریزی کرده بود، اما آغاز اعتراضات مرتبط با افزایش نرخ ارز، برنامهها را تغییر داد.
این منبع همچنین گفته است که تمرکز موساد بر جوانان ناراضی و هواداران شاهزاده رضا پهلوی بوده است. به گفته او، موساد ترجیح میداد اعتراضات و عملیات نظامی در زمان دیگری انجام شود، زیرا تصور میکرد سطح ترس عمومی از حکومت همچنان بالا است.
در بخش دیگری از گزارش، از تلاش برای مسلحکردن و آموزش برخی گروههای مخالف، از جمله گروههای کرد در ایران و کشورهای همسایه، سخن گفته شده است. همچنین ایجاد و تقویت آلترناتیو سیاسی، افزایش شکاف میان حکومت و مردم و انجام برخی عملیات در داخل ایران، از دیگر برنامههای مورد اشاره در این گزارش عنوان شدهاند.
اسرائیل هیوم همچنین نوشته است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، با ارزیابیهای موساد درباره وضعیت ایران همنظر بوده و در متقاعد کردن دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، نقش داشته است.
با این حال، رئیس پیشین شاخه نفوذ موساد در گفتوگو با این روزنامه تأکید کرده که بعید است به آمریکا تضمین داده شده باشد که جمهوری اسلامی بلافاصله پس از حملات احتمالی سقوط خواهد کرد.
در پایان این گزارش آمده است که داوید برنع معتقد است اگر آمریکا در مذاکرات با ایران امتیاز اقتصادی قابل توجهی به جمهوری اسلامی ندهد، این حکومت تا پایان سال ۲۰۲۶ با بحران جدی روبهرو خواهد شد.
نویسنده:سلیمه آریایی








