شهابالدین دلاور، عضو هیئت مذاکرهکننده طالبان، گفته است که مقامهای آمریکایی در جریان مذاکرات صلح دوحه خواستار حفظ یک پایگاه نظامی در افغانستان بودند، اما طالبان این درخواست را نپذیرفتند.
به گفته او، زلمی خلیلزاد در آن زمان هشدار داده بود که اگر آمریکا نیروهای خود را از افغانستان خارج کند، این کشور مانند سوریه با ناامنی و خطر تجزیه روبهرو خواهد شد. دلاور ادعا کرد که خلیلزاد گفته بود افرادی مانند جنرال عبدالرشید دوستم و عطا محمد نور تحت کنترل آمریکا هستند و پس از خروج نیروهای آمریکایی، اوضاع از کنترل خارج خواهد شد.
دلاور روز شنبه، ششم سرطان، در نشستی در کابل گفت که پس از خروج نیروهای آمریکایی، طالبان توانستند وضعیت امنیتی کشور را تحت کنترل خود درآورند و به تعهدات خود در توافقنامه دوحه پایبند بمانند.
او همچنین گزارشها درباره وجود ضمیمههای محرمانه در توافقنامه دوحه را رد کرد و گفت تنها ضمیمه این بود که نیروهای آمریکایی هنگام جابهجایی و استقرار خود از حملات طالبان در امان باشند. به گفته وی، پس از امضای این توافق، طالبان هیچ حملهای علیه نیروهای آمریکایی انجام ندادند و هیچ سرباز آمریکایی نیز کشته نشد.
این در حالی است که زلمی خلیلزاد پیشتر وجود برخی ضمیمههای توافقنامه دوحه را تأیید کرده بود، اما درباره محتوای آنها توضیحی نداده بود.
گفتنی است که پس از امضای توافقنامه دوحه در سال ۲۰۲۰، حملات مستقیم میان طالبان و نیروهای خارجی متوقف شد، اما در همان دوره، جنگ میان طالبان و نیروهای امنیتی وقت افغانستان شدت گرفت و گزارشهایی از تلفات سنگین نیروهای امنیتی افغانستان نیز منتشر شد.
اظهارات دلاور در حالی مطرح میشود که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، در سخنرانیهای اخیر خود چندین بار به احتمال بازگشت آمریکا به افغانستان و استفاده دوباره از پایگاه هوایی بگرام اشاره کرده است.
نویسنده:سعید سمیر








