نماینده پیشین پاکستان در امور افغانستان میگوید که تهدید تروریسم فرامرزی بهویژه از سوی تیتیپی واقعی است و نباید نادیده گرفته شود. آصف درانی تاکید کرد که در سوی مقابل، نگرانیهای طالبان افغان درباره بقای حکومت، تلفات غیرنظامی، اخراج مهاجران و فشارهای اقتصادی نیز واقعی است.
آقای درانی روز پنجشنبه در یادداشتی در شبکه اجتماعی اکس، نوشت «هیچکدام از دو طرف با حملات هوایی، تبادل اتهام یا بستن مرزها به صلح و ثبات دست نخواهند یافت.»
او با اشاره به پیوندهای جغرافیایی، تجاری، دینی، قومی و تاریخی میان افغانستان و پاکستان، نوشت که تداوم رویارویی منجر به تقویت شبکههای شبهنظامی، تعمیق بیاعتمادی و بیثباتی بیشتر در منطقه میشود.
نماینده پیشین پاکستان راهحل را در گفتوگوی مستمر، تبادل اطلاعات، هماهنگی مرزی، تعامل اقتصادی و ایجاد سازوکار ضدتروریسم قابل راستیآزمایی و مورد قبول دو طرف دانست. به گفته او، چین و دیگر ذینفعان منطقهای میتوانند تسهیلگر باشند، اما در نهایت این اسلامآباد و طالبان هستند که باید همکاری را بهجای اجبار برگزینند.
او افزود که در زمانی که جمهوری اسلامی ایران زیر حملات ایالات متحده و اسرائیل قرار دارد، انتظار میرفت کابل و اسلامآباد موضع مشترکی برای صلح و ثبات منطقه اتخاذ کنند اما چنین نشد.
آقای درانی تاکید کرد ثبات افغانستان به سود پاکستان است و پاکستان آرام نیز به نفع افغانستان؛ و هیچ مسیر پایداری جز تعامل دوجانبه و سازوکارهای عملی مبارزه با تروریسم برای کاستن از تنشهای مرزی وجود ندارد.
مقامهای پاکستانی در چند سال گذشته بارها نسبت به پیامدهای تداوم حکومت طالبان، در صورت ادامه حمایت از تحریک طالبان پاکستانی، هشدار دادهاند.
نویسنده:سلیمه حکیمی








