وزارت خارجه امریکا در واکنش به نگرانیهای شدید سازمان ملل متحد درباره بحران ناامنی غذایی در افغانستان، اعلام کرد که پس از گذشت بیش از چهار سال از به قدرت رسیدن طالبان، زمان آن فرا رسیده است تا این گروه نقش سازندهای در حمایت از سلامت و رفاه مردم افغانستان ایفا کند.
این وزارتخانه به صدای امریکا گفت که بر اساس دستور دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، تمام کمکهای این کشور به افغانستان که نگرانی از رسیدن آنها به دست طالبان وجود داشت، به حالت تعلیق درآمده است.
این موضعگیری در حالی مطرح میشود که برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اخیراً هشدار داد که ذخایر حیاتی مواد غذایی برای مادران و کودکان مبتلا به سوءتغذیه در افغانستان به پایان رسیده است. به گفته این نهاد، بسته شدن مرزهای افغانستان و پاکستان از اکتبر سال گذشته، امدادرسانان را مجبور کرد تا مسیر محمولهها را به سمت ایران تغییر دهند، اما تشدید درگیریها در خاورمیانه، محاصره بنادر ایران و محدودیتهای دریایی ناشی از جنگ ایالات متحده و اسرائیل با ایران، این مسیر جایگزین را نیز مسدود کرده است.
كورين فليشر، رئیس تأمینات برنامه جهانی غذا در ژنو، با اشاره به اینکه ۱۷ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند، اعلام کرد که این سازمان اکنون مجبور شده است محمولههای خود را از طریق عربستان سعودی و دبی منتقل کند که این فرآیند مستلزم زمان و هزینههای بسیار بیشتری است.
از سوی دیگر، طالبان که پیش از این تمامی روابط تجاری خود را با پاکستان تعلیق کرده بود، امید داشت تا بندر چابهار ایران را جایگزین بنادر پاکستان کند؛ اما وقوع جنگ در منطقه، بنادر ایران را نیز تحت تأثیر قرار داد تا راههای مواصلاتی عملاً مسدود شوند.
بر اساس آخرین گزارشهای سازمان ملل متحد، در حال حاضر حدود ۲۷ میلیون افغان برای بقای خود به کمکهای بشردوستانه جهانی نیاز مبرم دارند و تداوم بنبستهای ترانزیتی و تعلیق کمکهای بینالمللی، جان میلیونها تن از آسیبپذیرترین قشرهای جامعه را با خطرات جدی مواجه کرده است.
نویسنده:سلیمه حکیمی








