اسماعیل میاخیل، رئیس پیشین رادیو و تلویزیون ملی افغانستان، از سیاستها و مواضع جامعه جهانی در قبال افغانستان انتقاد کرده و گفته است که وعدههایی که درباره تغییر طالبان داده شده بود، نادرست از آب درآمده است.
او در مطلبی که در صفحه اکس خود منتشر کرده، نوشته است که افغانها از سالها پیش خواهان تفاهم سیاسی، آشتی ملی و راهحلهای صلحآمیز بودهاند، اما به گفته او، بهجای تحقق این خواستهها، طالبان محدودیتها، بازداشتها، فشارها و ممنوعیتهای گسترده علیه زنان را افزایش دادهاند.
میاخیل گفته است که مردم افغانستان تلخی جنگها، حملات انتحاری، آوارگی و سقوط نظام خود را تجربه کردهاند؛ از همین رو، بیش از بسیاری دیگر ارزش صلح را درک میکنند. او تأکید کرده است که هیچکس نباید به مردم افغانستان درباره خشونت و صلح درس بدهد.
به باور او، افغانستان امروز شاهد صلح واقعی نیست، بلکه میلیونها نفر، بهویژه کسانی که از حقوق و کرامت خود دفاع میکنند، با محدودیتهای شدید روبهرو هستند و این کشور به یک زندان بزرگ و روباز تبدیل شده است.
او همچنین از برخورد دوگانه جامعه جهانی انتقاد کرده و گفته است که وقتی کشورهای دیگر برای مقابله با گروههای افراطی از نیروی نظامی استفاده میکنند، این اقدام دفاع مشروع تلقی میشود، اما صدای مقاومت افغانها با انتقاد و مخالفت مواجه میشود.
میاخیل در پایان تأکید کرده است که صلح عادلانه بدون تأمین حقوق و عدالت امکانپذیر نیست و افغانستان باید در اختیار مردم خود باشد، نه در دست گروهی که از طریق ترس و فشار حکومت میکند.
نویسنده:سعید سمیر








