ملاله یوسفزی، برنده جایزه صلح نوبل، روز دوشنبه اعلام کرد که از دعوت نمایندگان طالبان به بروکسل «بسیار متأثر و عمیقاً شوکه» شده است. او با اشاره به محدودیتهای گسترده طالبان علیه زنان و دختران گفت که این گروه دختران را از آموزش بالاتر از صنف ششم محروم کرده و آنان را در معرض ازدواجهای اجباری قرار داده است.
ملاله یوسفزی روز دوشنبه، اول سرطان، در صفحه خود در شبکه اجتماعی اکس خطاب به مقامهای اتحادیه اروپا نوشت افرادی که برای این نشست دعوت شدهاند، نمایندگان گروهی هستند که در هفتههای اخیر دهها زن را در هرات به دلیل نوع پوشش آنان بازداشت کردهاند.
این فعال حقوق زنان همچنین افزود که طالبان زنانی را که به گفته او برای بیان دیدگاههای خود یا نافرمانی از مقررات این گروه اقدام کردهاند، بازداشت، لتوکوب و شکنجه کرده است.
در همین حال، کمیسیون اروپا اعلام کرده است که هیئتی از طالبان را برای گفتوگو درباره بازگرداندن مهاجران افغان دارای سوابق جرمی و افرادی که درخواست پناهندگی آنان رد شده است، به بروکسل دعوت کرده است. این کمیسیون تأکید کرده که گفتوگوها با هیئت طالبان در سطح فنی انجام خواهد شد. قرار است این نشست روز سهشنبه در بروکسل برگزار شود.
دعوت از نمایندگان طالبان به بروکسل با واکنشهای گستردهای روبهرو شده است. شماری از فعالان مدنی، زنان افغان و برخی سیاستمداران و احزاب اروپایی از این تصمیم انتقاد کردهاند. منتقدان معتقدند این اقدام میتواند بهعنوان عقبنشینی از ارزشهای حقوق بشری اتحادیه اروپا و نوعی مشروعیتبخشی به طالبان تلقی شود.
ملاله یوسفزی در ادامه اظهارات خود گفت که طالبان از طریق آنچه او «نظام آپارتاید جنسیتی» مینامد، زنان و دختران را از زندگی عمومی حذف کرده است. او تأکید کرد که اروپا نباید نهادی را که به گفته وی مسئول یکی از جدیترین بحرانهای حقوق بشری جهان است، مشروعیت ببخشد.
این فعال آموزش و حقوق بشر همچنین اظهار داشت که هرگونه تعامل با طالبان باید با محوریت حقوق زنان و دختران افغان صورت گیرد و توجه به این موضوع در آغاز و پایان هر گفتوگویی قرار داشته باشد.
ملاله یوسفزی پیشتر نیز در ۲۵ جوزا هشدار داده بود که چنین گفتوگوهایی ممکن است بهعنوان پذیرش دیپلماتیک حکومت طالبان تعبیر شود.
نویسنده:سلیمه آریایی








