سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که این کشور آماده است در خروج اورانیوم غنیشده از ایران کمک کند، اما امریکا پیشنهادی که ماهها روی میز بوده را نپذیرفته است. رئیسجمهور امریکا روز گذشته درباره اورانیوم غنیشده ایران گفت که با انتقال آن به روسیه یا چین موافق نیست.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که این کشور از امریکا و جمهوری اسلامی درخواست میکند به درگیری مسلحانه بازنگردند و به گفتوگوها ادامه دهند.
موضوع سرنوشت ذخایر اورانیوم غنیشده ایران، بهویژه اورانیوم با غنای بالا، در روزها و هفتههای اخیر به یکی از اصلیترین نقاط اختلاف مذاکرات میان تهران و واشنگتن تبدیل شده است.
ایالات متحده و برخی کشورهای غربی خواهان آن هستند که ایران بخشی از ذخایر اورانیوم با غنای بالا را از کشور خارج کند یا تحت نظارت بینالمللی قرار دهد؛ موضوعی که تهران درباره آن محتاطانه برخورد میکند و آن را به تضمینهای سیاسی و امنیتی مرتبط میداند.
کرملین که بزرگترین ذخایر تسلیحات هستهای جهان را در اختیار دارد، پیشتر گفته بود که برای کمک به دستیابی به توافق صلح، حاضر است اورانیوم غنیشده ایران را بپذیرد.
برخی رسانهها همچنین گزارش دادهاند که چین نیز ممکن است آماده پذیرش این مواد باشد.
ترامپ روز دوشنبه در پیامی در شبکه «تروت سوشال» اعلام کرده بود که اورانیوم غنیشده ایران یا در امریکا، یا در خود جمهوری اسلامی، و یا در «محلی قابل قبول دیگر» نابود خواهد شد.
نویسنده:سلیمه حکیمی








