وزارت امور مهاجرین و عودتکنندگان طالبان گفته است که در جریان هفته جاری، ۳۴۴ شهروند افغان که به دلیل نداشتن اسناد قانونی اقامت در پاکستان بازداشت شده بودند، پس از رهایی از زندانها به افغانستان بازگشتهاند.
براساس معلومات این وزارت، از این افراد ۲۳۲ تن از طریق گذرگاه تورخم و ۱۱۲ تن دیگر از طریق اسپینبولدک وارد کشور شدهاند.
این وزارت افزوده است که افراد بازگشته پس از ثبت و راجستر و دریافت کمکهای اولیه، برای بازگشت به مناطق اصلیشان انتقال داده شدهاند.
این در حالی است که روند بازداشت و اخراج مهاجران افغان فاقد اسناد قانونی در پاکستان همچنان ادامه دارد و در هفتههای اخیر شمار زیادی از افغانها از این کشور به افغانستان بازگردانده شدهاند.
در همین حال، سازمان ملل متحد از پاکستان خواسته است که روند بازداشت و اخراج اجباری پناهجویان افغان را متوقف کند و به تعهدات بینالمللی خود در قبال مهاجران پایبند بماند.
نویسنده:سعید سمیر








