طالبان پس از کشته شدن دو مرد در ولسوالی انجیل ولایت هرات، اجساد آنان را در یک موتر نظامی به شهر هرات منتقل و در انظار عمومی به نمایش گذاشتند. مقامهای طالبان اعلام کردهاند که این افراد در جریان یک «سرقت مسلحانه» و در درگیری با نیروهای امنیتی این گروه کشته شدهاند.
بر اساس گزارشها، نیروهای مسلح طالبان روز پنجشنبه ۱۴ جوزا اجساد این دو مرد را در صندوق عقب یک موتر رنجر از ولسوالی انجیل به شهر هرات انتقال دادند. مقامهای طالبان این افراد را «دزدان مسلح» معرفی کرده و گفتهاند که آنان هنگام انجام فعالیتهای جرمی با نیروهای امنیتی درگیر شدند و جان باختند.
مقامهای طالبان تاکنون هویت این دو نفر را اعلام نکردهاند و جزئیات بیشتری درباره چگونگی وقوع این رویداد منتشر نشده است.
تصاویر و ویدیوهای منتشرشده از این حادثه نشان میدهد که اجساد خونین این دو مرد در عقب یک موتر نظامی قرار داده شده و در سطح شهر جابهجا میشوند. شماری از باشندگان هرات گفتهاند که مشاهده این صحنهها موجب نگرانی و ایجاد فضای هراس در میان مردم شده است.
فرماندهی پولیس طالبان در هرات نیز ویدیویی از این رویداد منتشر کرده که در آن انتقال اجساد دو نفر در عقب یک موتر نظامی دیده میشود. این نهاد بار دیگر تأکید کرده است که افراد کشتهشده به سرقت مسلحانه متهم بودهاند و در نتیجه درگیری در ولسوالی انجیل جان باختهاند.
این نخستین بار نیست که طالبان اجساد افرادی را که در درگیری با نیروهای این گروه کشته شدهاند در سطح شهر به نمایش میگذارند. در گذشته نیز موارد مشابهی در هرات و برخی ولایتهای دیگر گزارش شده است.
طالبان معتقدند که اینگونه اقدامات میتواند نقش بازدارنده داشته باشد و به کاهش میزان جرایم کمک کند. با این حال، منتقدان این روش را مورد انتقاد قرار داده و آن را مغایر با کرامت انسانی و اصول حقوق بشری میدانند.
در همین حال، آمارهای منتشرشده از سوی فرماندهی پولیس طالبان در هرات نشان میدهد که بازداشت افراد به اتهام سرقت در این ولایت افزایش یافته است. براساس خبرنامههای رسمی این نهاد، تنها در شش ماه گذشته ۸۸۲ نفر در هرات به اتهام سرقت بازداشت شدهاند.
افزایش آمار سرقت و بازداشت متهمان در هرات در حالی مطرح میشود که نگرانیها درباره وضعیت امنیتی و جرایم جنایی در این ولایت همچنان ادامه دارد.
نویسنده:سلیمه آریایی








