وزارت معادن و پترولیم طالبان اعلام کرده است که قرارداد استخراج بلاک دوم معدن نمک در ساحه «نمکسار» ولسوالی غوریان ولایت هرات را با یک شرکت داخلی امضا کرده است.
سخنگوی این وزارت، همایون افغان گفته است که هدایتالله بدری، وزیر معادن و پترولیم، این قرارداد را با شرکت کانکنی «ریډگولډ آسیا» امضا کرده است. بر اساس این قرارداد، این شرکت در این پروژه به ارزش ۲۰ میلیون و ۴۵ هزار دالر امریکایی سرمایهگذاری خواهد کرد.
به گفته این وزارت، مساحت مجموعی این معدن نمک ۹.۷ کیلومتر مربع است و قرارداد آن برای مدت ۱۵ سال منعقد شده است. بر اساس این توافق، شرکت در برابر هر تُن نمک استخراجشده، ۱۵۰۰ افغانی حق امتیاز (رویالتی) پرداخت خواهد کرد.
وزارت معادن و پترولیم گفته است که شرکت قراردادی فعالیتهای خود را مطابق قانون نافذ معادن و طرزالعملهای مربوطه پیش خواهد برد و مکلف است اصول قانونی معادن را بهطور کامل رعایت کند.
بر اساس معلومات این وزارت، شرکت «ریډگولډ آسیا» علاوه بر پرداخت حق امتیاز، در بخش خدمات اجتماعی نیز ۹۳۰ هزار دالر امریکایی هزینه خواهد کرد. مقامها میگویند با آغاز این پروژه، بهطور مستقیم زمینه کار برای حدود ۱۰۰ نفر فراهم خواهد شد.
نویسنده:سعید سمیر








