رهبر طالبان، مولوی هبتالله آخوندزاده، در دیدار با والیان نُه ولایت از زونهای شمالغرب و شمالشرق، همچنین با شوراهای علما و رؤسای محاکم استیناف در کندهار، گفته است که عفو عمومیای که برای مخالفان خود اعلام کرده بود، همچنان به قوت خود باقی است و هیچگونه حسابگیری با مخالفان صورت نخواهد گرفت.
در اعلامیهای که از سوی ارگ طالبان منتشر شده آمده است که هبتالله آخوندزاده گفته این عفو عمومی را به هدف جلوگیری از انتقامجویی و تأمین صلح و ثبات در کشور اعلام کرده است. به گفته او، افرادی از حکومت پیشین که سلاحهای خود را بر زمین گذاشتهاند مورد عفو قرار گرفتهاند و اکنون نیز هیچ نوع حسابگیری با آنان صورت نمیگیرد.
هبتالله به مقامهای خود دستور داده است که فرهنگ عفو، مدارا و از میان برداشتن بدیها را ترویج کنند و مردم را نیز به این عفو تشویق نمایند. او گفته است: «آنها نیز سلاح را بر زمین گذاشتند، ما هم به آنها عفو کردیم و دیگر با آنان حساب نکردیم، اکنون نیز حساب نمیکنیم.»
رهبر طالبان همچنین بر اجرای شریعت و تطبیق امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرده و از علما و مقامهای طالبان خواسته است که فرامین او را نخست بر خود تطبیق کنند و سپس آن را به مردم برسانند.
در همین حال، ارگ طالبان اعلام کرده است که در این نشست، علمای دینی اشتراککننده بیعت خود را با هبتالله آخوندزاده تازه کردهاند.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که در سالهای اخیر، شماری از نهادهای حقوق بشری و گزارشها، ادعاهایی را درباره بازداشت، شکنجه، زندانی شدن و قتل برخی از نیروهای حکومت پیشین ثبت کردهاند؛ ادعاهایی که طالبان همواره آنها را رد کردهاند.
نویسنده:سعید سمیر








