رسانههای حکومتی ایران اعلام کردند تهران پیشنویس اولیه و غیررسمی چارچوب یک یادداشت تفاهم با آمریکا را دریافت کرده است؛ توافقی که بر اساس آن، ایران متعهد میشود ظرف ۱ ماه عبور و مرور تجاری در تنگه هرمز را به شرایط پیش از جنگ بازگرداند.
بر پایه این گزارش، در مقابل این اقدام، آمریکا نیروهای نظامی خود را از اطراف ایران خارج کرده و محاصره دریایی را لغو خواهد کرد. همچنین گفته شده هماهنگیهای مربوط به مدیریت مسیر حرکت کشتیها با همکاری ایران و عمان انجام میشود.
تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد نسخهای غیررسمی از این پیشنویس را به دست آورده، اما تاکید کرد که متن منتشرشده نهایی نیست و ممکن است هرگز به توافق رسمی منجر نشود.
در مقابل، کاخ سفید این گزارش را رد کرد و آن را «کاملا ساختگی» خواند. مقامهای آمریکایی اعلام کردند اطلاعات منتشرشده درباره چنین تفاهمی صحت ندارد.
اولیویا ویلز، سخنگوی کاخ سفید، در پیامی در شبکههای اجتماعی گفت: «همانگونه که رئیسجمهور ترامپ اعلام کرده، مذاکرات بهخوبی در حال پیشرفت است و خطوط قرمز آمریکا نیز بهصورت روشن مشخص شده است.»
او همچنین تاکید کرد: «رئیسجمهور ترامپ تنها توافقی را خواهد پذیرفت که برای مردم آمریکا مناسب باشد و اطمینان دهد ایران هرگز به سلاح هستهای دست پیدا نخواهد کرد.»
در گزارشی که از رسانههای حکومتی ایران منتشر شد، اشارهای به برنامه هستهای ایران نشده است؛ موضوعی که همچنان یکی از اصلیترین محورهای اختلاف میان تهران و واشنگتن به شمار میرود.
با وجود انتشار این گزارش و واکنش تند آمریکا، برخی تحلیلگران آن را نشانهای از ادامه تماسها و احتمال پیشرفت در روند مذاکرات میان دو کشور میدانند؛ هرچند دو طرف همچنان در مواضع علنی خود اختلافهای قابل توجهی دارند.
نویسنده:سلیمه آریایی








