ملاله یوسفزی، برنده جایزه نوبل صلح، از بیعملی رهبران جهان در قبال وضعیت کنونی زنان و دختران افغان انتقاد کرده و خواستار ایجاد سازوکارهای مؤثر بینالمللی برای پاسخگو ساختن کسانی شده است که حقوق زنان را نقض میکنند.
او در مصاحبهای تازه با روزنامه بریتانیایی «آبزرور» گفته است که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، وضعیت زنان و دختران به شدت وخیم شده و آینده آنان با تهدیدهای جدی روبهرو است.
ملاله با اشاره به اصولنامه جزایی طالبان گفته است که بر اساس آن، لتوکوب زنان از سوی شوهرانشان تا زمانی که منجر به آسیب شدید جسمی، مانند شکستن استخوان، نشود، قابل پیگرد عدلی دانسته نمیشود.
او افزوده است که برخی رهبران جهان چنین محدودیتهایی را صرفاً یک «مسئله فرهنگی و خانوادگی» میدانند، اما به باور او این برداشت قابل قبول نیست و باید بر اساس قوانین بینالمللی به آن به گونه جدی رسیدگی شود.
وی همچنین گفته است که با وجود محدودیتهای شدید، دختران افغان از آموزش دست نکشیدهاند و همچنان در میان دشواریها برای ادامه تحصیل تلاش میکنند.
ملاله با یادآوری رویدادهای سال ۲۰۲۱ گفته است: «نمیتوانستم باور کنم کسانی که زمانی به سوی من تفنگ گرفته بودند، دوباره به قدرت بازگشتهاند و اکنون آینده دختران افغان را نابود میکنند.»
پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، محدودیتهای گستردهای بر آموزش، کار و حضور اجتماعی زنان و دختران وضع شده است که با انتقادهای گسترده بینالمللی روبه رو شده است.
نویسنده:سعید سمیر








