وزیران داخله پاکستان و تاجیکستان در دیداری در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در بیشکک، از آنچه وجود پناهگاههای تروریستی و افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان عنوان کردند، ابراز نگرانی شدید کردهاند.
آنان روز جمعه هشدار دادند که در حال حاضر حدود ۲۵ گروه تروریستی در خاک افغانستان تحت کنترل طالبان فعالیت دارند؛ موضوعی که به گفته آنان میتواند ثبات کل منطقه را تهدید کند.
محسن نقوی، وزیر داخله پاکستان، و رمضان رحیمزاده، وزیر داخله تاجیکستان، در این دیدار تأکید کردهاند که مراکز آموزش گروههای تروریستی و شبکههای قاچاق مواد مخدر در افغانستان، نگرانی جدی برای امنیت منطقه ایجاد کرده است.
هر دو کشور که از اعضای سازمان همکاری شانگهای هستند، برخلاف برخی دیگر از اعضا، روابط دیپلماتیک نزدیکی با طالبان ندارند و کابل را به پناه دادن به گروههای شبهنظامی متهم میکنند.
اسلامآباد بارها طالبان افغانستان را متهم کرده است که به جنگجویان تحریک طالبان پاکستان پناه دادهاند. مقامهای پاکستانی میگویند با بازگشت طالبان به قدرت، میزان حملات تروریستی در این کشور افزایش یافته است و این گروه را به حمایت از شبهنظامیان و تسهیل حملات علیه پاکستان متهم میکنند. طالبان این ادعاها را رد کرده و تأکید دارند که ناامنی در پاکستان یک مسئله داخلی است.
در همین حال، تاجیکستان نیز از آغاز بازگشت طالبان به قدرت، یکی از منتقدان جدی این گروه در میان همسایگان افغانستان بوده است. دوشنبه بهویژه نسبت به فعالیت گروههایی مانند انصارالله، شاخه خراسان داعش و شبکههای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای خود ابراز نگرانی کرده است.
مقامهای تاجیکستان همچنین از عبور شبکههای قاچاق مواد مخدر از مرز آمو و درگیریهای مکرر میان مرزبانان تاجیک و این شبکهها به عنوان یکی از چالشهای جدی امنیتی یاد کردهاند.
نویسنده:سلیمه آریایی








